Due diligence

Letterlijk vertaald betekent Due Diligence ‘gepaste zorgvuldigheid’.

Het Due Diligence onderzoek ofwel boekenonderzoek wordt door de koper van een onderneming uitgevoerd. Bij een due diligence wordt de tot dusver verkregen informatie over de te verkopen onderneming getoetst. Tevens wordt er geverifieerd of er geen substantiële “lijken in de kast” aanwezig zijn.Uiteraard kan een verkoper die zich tijdig op het verkoopproces voorbereid, zich reeds op het komende due diligence onderzoek voorbereiden, zodat er geen noemenswaardige bevindingen zullen zijn.

Elke due diligence uitgevoerd door Broeders Accountants leidt tot diverse actiepunten en attentiepunten welke tijdens de onderhandelingen kunnen worden gebruikt om de overnamedeal te optimaliseren. Het uitvoeren van een due diligence is een must, de financiële belangen zijn vaak te groot zodat vanuit zorgvuldigheid dit onderzoek verricht dient te worden.

Wat is een Due Diligence onderzoek ?

Het Due Diligence onderzoek speelt een belangrijke rol bij het in kaart brengen van alle meteen bedrijfsovername samenhangende risico’s. De diepgang van het onderzoek wordt door de koper bepaald en is onder meer afhankelijk van de onderneming en de door de verkoper gemaakte afspraken. Zo kan worden nagegaan welke van de volgende deelonderzoeken relevant zijn om uit te voeren:

  • financiële Due Diligence;
  • fiscale Due Diligence;
  • juridische- en personele Due Diligence;
  • commerciële Due Diligence;
  • technische Due Diligence.

Ben ik verplicht een Due Diligence onderzoek uit te laten voeren ?

De koper heeft een onderzoeksplicht, de verkoper heeft een informatie- plicht. De  informatieplicht van de verkoper komt voort uit het feit dat hij een informatievoorsprong heeft op de koper. Het is de keuze van de koper om de onderzoeksplicht uit te (laten) voeren in de vorm van een Due Diligence onderzoek.

Hoe verloopt een Due Diligence onderzoek ?

Bij het Due Diligence onderzoek worden de afspraken tussen verkoper en koper vastgelegd in een intentieovereenkomst, de Letter of Intent (LOI). Dit is de basis van het onderzoek. Vanuit daar worden onderstaande stappen behandeld:

  1. Vragenlijsten op het gebied van accountancy en fiscaal worden specifiek gemaakt en ter beschikking gesteld aan verkoper en eventueel adviseur.
  2. Verkoper en adviseur beantwoorden de vragen en verstrekken de relevante informatie en documentatie.
  3. De Due Diligence adviseurs checken de verstrekte informatie en documentatie en gaan op zoek naar eventuele onjuistheden.

Heeft u vragen?

Wij denken graag met u mee.